Historik

Höganäs Tennisklubb startade som en sektion av Höganäs Bollklubb 1926. Två år senare startades Höganäs Tennisklubb med Henschen som dess förste ordförande. Omkring 1940 hade Höganäs Tennisklubb speltimmar på idrottsplatsens bana och på tennisbanan vid Hotell Strandbaden.

Viktigt årtal 1945
1945 är ett viktigt årtal i klubbens historia. Då diskuterades köp av mark från Kullens Havsbad och uppförandet av ett klubbhus. Samma år hölls också de första Strandbadenspelen.

Fyra baracker från andra världskriget köptes in från försvaret. Klubbhuset bestod av en mittenbyggnad och två flyglar. I vardera flygel fanns fem sovrum för uthyrning, omklädningsrum, dusch och wc. I mittenbyggnaden hade man en storstuga med öppen spis, kontor, kokvrå och förråd.

Spelare
Många bra spelare har varit medlemmar, t.ex. Rolf Dejenberg (skånsk juniormästare 1947), Gunnar Hult (DM: pojkmästare 1960, juniormästare 1962 och 1964) och Lars-Erik Ahlberg (juniormästare i DM 1950), var med i juniorlandslaget men gick över till fotbollen i HIF, och kom t o m med i landslaget.

Populär tävling
Strandbadenspelen har varit populära och lockar fortfarande många duktiga spelare. Från tidigare år kan nämnas Sven Davidsson, Cavalli, Bengt Axelsson, Staffan Stockenberg, Jan-Erik Lundqvist, Torsten Johansson och Ulf Schmidt.

Tallbacken Open
År 2001 ersattes Strandbadenspelen med Tallbacken Open. Denna spelas även som ett klubbmästerskap.